Inovasi media teknologi dalam Pendidikan Seni Visual Berasaskan Gaya Belajar Visual
Pendidikan Seni Visual
merupakan bidang yang sangat penting dalam
pembangunan kurikulum dan sewajarnya sentiasa diberi perhatian dalam usaha
membangunkan negara. Pembangunan insan
akan menjadi tidak seimbang jika mata pelajaran Pendidikan Seni Visual yang
wajib dalam kurikulum di Malaysia terabai.
Pendidikan Seni Visual di Malaysia yang berteraskan kepada pembangunan
insan seimbang dapat dilihat daripada kerangka konsep Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang bertunjangkan aspek jasmani, rohani, emosi, intelek dan
estetik. Berhadapan dengan tujuan
pendidikan di Malaysia berteraskan Falsafah Pendidikan kebangsaan, tanggungjawab
guru Pendidikan Seni Visual menjadi
sangat penting. Guru Pendidikan Seni
Visual perlu bijaksana dalam melakukan revolusi pemikiran dan pembudayaan ke
arah paradigma ilmu yang menyeluruh berasaskan konsep kesepaduan dalam
memanusiakan manusia. Tanggungjawab guru
Pendidikan Seni Visual adalah berkait rapat dengan konteks Falsafah Pendidikan Kebangsaan
yang berperanan dalam membangunkan aspek estetik, emosi, jasmani, intelek dan
rohani.
Pendekatan
pendidikan yang kreatif dan inovatif merupakan wahana dalam usaha membangunkan
generasi alaf baru yang boleh
meningkatkan keupayaan dan kemampuan amalannya ke tahap kualiti yang tinggi dan
cemerlang. Penyelidikan ini akan memberi
fokus kepada pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran Pendidikan Seni Visual
berbantukan penggunaan media-media teknologi
maklumat dan komunikasi.
Ledakan
teknologi TMK memberi cabaran baharu kepada inovasi kaedah dalam kalangan
guru-guru Pendidikan Seni Visual dan
sistem pendidikan di sekolah. Inovasi penggunaan media-media teknologi baharu
seperti komputer, internet,
peralatan digital dan sebagai. Selain daripada peralatan digital yang ada, internet juga sebagai satu alternatif yang
menyediakan akses kepada pelbagai maklumat yang dapat membantu memantapkan bahan
pembelajaran dan pengajaran. Penggunaan media-media TMK mempunyai hubungan
dengan pelbagai kecerdasan yang mencorakkan budaya pembelajaran yang tidak lagi
terikat kepada pembelajaran konvensional.
Kecekapan dan dan kemahiran menguasai media teknologi maklumat dan
komunikasi dalam pembelajaran merupakan
satu kebolehan yang sering dikaitkan dengan kecerdasan, perkembangan kognitif,
kreativiti dan inovasi.
Media
teknologi maklumat dan komunikasi merupakan inovasi baharu meningkatkan mutu hasil karya pelajar malahan
ia boleh dijadikan sebagai teras dalam Pendidikan Seni Visual dalam abad ke-21.
Apabila terlaksana kelak, sumber rujuan
utama bagi pelajar bukan lagi guru mereka.
Guru dianggap sebagai pemudah cara.
Segala proses pembelajaran dan pengajaran akan dikendalikan oleh
media-media TMK seperti internet dan komputer. Pelajar perlu memiliki kemahiran untuk
mengendalikan media-media digital dalam TMK dalam proses penghasilan karya
mereka melalui penerokaan.
Kemajuan
TMK memberi cabaran baharu kepada guru-guru Pendidikan Seni Visual. Kemajuan
yang berlaku ini perlu dimanfaatkan untuk mengharungi perubahan pembelajaran
dan pengajaran abad ke-21. Menerajui
bidang pendidikan masa hadapan, setiap warga guru Pendidikan Seni Visual perlu
memahirkan diri dengan media-media TMK selain strategi pelaksanaan ilmu
pedagogi yang mantap. Perkembangan persekitaran
pendidikan yang semakin kompleks menuntut kemahiran pemikiran tinggi yang dapat
diproses dengan mudah menerusi teknologi maklumat dan komunikasi. Senario ini turut dialami dan meliputi subjek
Pendidikan Seni Visual di dalam
penggunaan TMK dalam kalangan guru Pendidikan Seni Visual.
Rusmini
Ku Ahmad (2012), melalui integrasi TMK beberapa perubahan dan proses
pembelajaran dan pengajaran berlaku.
Antaranya ialah perubahan fokus daripada pengajaran berpusatkan guru
kepada pengajaran berpusatkan pelajar.
Dalam hal ini pelajar menjadi lebih fokus kepada aktiviti pembelajaran yang
berorientasikan kepada proses penerokaan dan penemuan berdasarkan kepada teori
konstruktivisme.
Media
teknologi maklumat dan komunikasi memberi ruang
kepada pelajar visual untuk belajar
dengan lebih baik. Gambar, gambarajah,
peta konsep, video dan persembahan visual yang pelbagai merupakan beberapa perkara yang bekerja dalam ‘toolbox’ Pendidikan Seni
Visual. Peta minda juga dapat digunakan
untuk menggambarkan apa yang mereka sedang belajar. Pelajar boleh membuat, menguruskan peta minda
dalam talian dan ia berperanan sebagai alat brainstorming untuk merangka
pemikiran. Secara tidak langsung pelajar
visual belajar secara produktif dan cekap.
Pelajar visual cenderung kepada media teknologi yang memaparkan gambar
rajah berwarna dan mengedit idea.
Gaya
belajar visual menitikberatkan kepada ketajaman penglihatan. Mereka melihat secara visual untuk mengetahui dan memahami sesuatu perkara. Penggunaan media teknologi maklumat dan
komunikasi dalam program seni boleh meningkatkan motivasi dan kreativiti dalam kalangan guru dan pelajar. Ia memberi impak yang yang paling berkesan
dengan pemilihan dan penggunaan sumber media teknologi maklumat dan komunikasi
yang memenuhi keperluan pelajar khusus dalam konteks pembelajaran. Untuk meningkatkan kualiti pembelajaran guru
perlu menyokong pelaksanaan media teknologi maklumat dan komunikasi dalam PdP kerana media teknologi maklumat dan
komunikasi membolehkan cara-cara baharu untuk memanipulasi sesuatu sedia ada
dan mewujudkan amalan seni baharu. BY SITI HAYATI
Contoh penggunaan media teknologi dalam karya pelajar
Comments
Post a Comment