Teori Herbert Read dan Victor Lowenfeld dalam dimensi psikologi PSV dalam PdP
"Guru perlu mengenalpasti kebolehan sendiri sama ada
dari sudut kognitifnya mahupun kreativitinya sebelum dianggap mahir dalam
profesion perguruannya. Guru yang mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang
tinggi akan melahirkan individu yang kreatif serta mampu mempunyai kesedaran
estetika yang tinggi dalam masyarakat."
Bincangkan penyataan di atas dengan mengambilkira Teori
Herbert Read dan Victor Lowenfeld dalam dimensi psikologi PSV dalam PdP .
Kreativiti merupakan kebolehan berimaginasi
atau mencipta sesuatu yang baharu. Ia merupakan satu kebolehan menjana idea
baharu dengan menggabung, mengubah dan mengaplikasikan semua idea. Kreativiti
adalah sesuatu yang asli di mana ia merupakan satu proses separa sedar dan
sesiapa sahaja boleh menjadi kreatif tetapi tidak semua orang kreatif.
Kreativiti bukan hanya bergantung kepada keupayaan, tetapi juga sikap seseorang
dalam menghadapi kehidupan. Kreativiti paling jelas dapat dilihat pada
kanak-kanak kerana bagi mereka segalanya adalah baru dan otak mereka yang kecil
sentiasa cuba menggabungkan fikiran dan idea-idea, sambil meneroka dunia di
sekeliling mereka.
Kognitif pula merujuk
kepada intelek atau pemikiran individu. Perkembangan kognitif memfokuskan
kepada cara seseorang belajar dan proses mendapat maklumat. Dengan kata lain,
ia proses memperkembangkan daya fikir atau membina pengetahuan terutama kepada
kanak-kanak. Seseorang kanak-kanak yang genius teguh tidak mudah tergoda dengan
kejayaan. Perkembangan kemahiran terutama kepada kanak-kanak melibatkan
perubahan struktur mental. Ia melibatkan bahasa, imaginasi, mental, fikiran,
penaklukan, penyelesaian masalah dan memori. Kebolehan kanak-kanak
menyelesaikan sesuatu masalah dapat kita gunakan sebagai mengukur perkembangan
intelek mereka.
Dalam Pendidikan Seni
Visual (PSV) kognitif dan kreativiti seharusnya selari dan
perlu dikenalpasti sebelum
dapat menguasai kemahiran yang dipelajari. Untuk memastikan seseorang murid
menjadi seorang yang kreatif dan mampu mempunyai kesedaran estetika yang tinggi,
seorang guru terlebih dahulu mestilah mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran
yang tinggi. Seorang guru perlu mengenalpasti potensi dan kebolehan diri sama
ada dari sudut kreativiti mahupun kognitifnya. Guru yang berkemahiran tinggi
dianggap sebagai guru yang berkualiti dan berinovasi.
Guru berinovasi ialah guru
yang mempunyai kebolehan untuk melengkapkan murid dengan kemahiran alaf baru
seperti keupayaan berfikir secara kritis, kebijaksanaan menyelesaikan masalah
dan mempunyai daya kreativiti yang tinggi. Guru berinovasi juga akan memberi
tumpuan kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang boleh merangsang daya
fikir dan daya kreativiti murid. Menurut
Victor Lowenfeld (1975), beliau percaya
bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif. Pernyataan ini disokong dengan
sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh dengan perasaan
ingin tahu. Enam tahap perkembangan yang dikenalkan oleh Lowenfeld menunjukkan
bahawa kanak-kanak mampu menjana kreativiti mereka sekiranya dibimbing dengan
betul. Jadi kewajipan guru ialah untuk memastikan murid berupaya memperkembangkan
kreativiti mereka dengan seimbang dan seterusnya menggunakan ilmu yang diajar
bukan setakat untuk berjaya dalam peperiksaan, tetapi memastikan mereka
mempunyai kesedaran estetika yang tinggi dalam masyarakat amnya.
Selain daripada itu, guru yang
berkemahiran tinggi ialah guru yang mampu menyediakan persekitaran pembelajaran
paling kondusif dan memberi ruang seluas-luasnya kepada murid untuk mengasah
kebijaksanaan berfikir. Pernyataan ini bersesuaian dengan apa yang terdapat
dalam teori Victor Lowenfeld (1975) yang yang menyatakan salah satu halangan
kreativiti ialah halangan persekitaran / budaya di mana menyatakan bahawa
persekitaran yang tidak kondusif tidak akan dapat membina daya kreativiti
murid. Jadi guru seharusnya mempunyai ilmu pengetahuan dan berkemahiran yang tinggi
dalam memahami cirri-ciri yang sesuai dan mewujudkan persekitaran yang kondusif
bagi membina kreativiti murid ke tahap yang maksima.
Satu lagi halangan kreativiti yang
ditekankan oleh Lowenfeld ialah halangan yang bersifat psikologi/emosi.
Halangan ini perlu dihakis oleh guru bagi memastikan murid dapat berkembang
dengan baik dan mampu menjana kreativiti mereka. Kanak-kanak memang terkenal
dengan sikap ingin tahu dan kerap bertanya. Untuk menjadi guru PSV yang
berinovasi dan berkemahiran tinggi, seorang guru itu perlu mempunyai kemahiran
komunikasi yang berkesan dalam memenuhi jawapan bagi setiap pertanyaan yang
dikemukakan oleh para pelajar mereka. Seseorang kanak-kanak mungkin akan
menjadi bosan dan serik apabila gurunya tidak melayan atau menjawab persoalan
yang dikemukankan. Kanak-kanak yang banyak bertanya adalah kanak-kanak yang
kreatif dan mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi. Sifat ini perlu dikekalkan dan dibentuk untuk
menjadi lebih positif agar murid akan lebih kreatif di masa hadapan.
Menurut Herbert Read pula, seni adalah
penghasilan rupa dan bentuk yg menimbulkan keceriaan, keseronokan dan kedamaian
estetik. Seni juga adalah alat untuk mendidik seseorang dan seni boleh
menyatukan semua negara (pendidikan dan pembentukan diri). Sehubungan dengan
itu, seorang guru perlu melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan mereka
berkaitan seni, kreativiti dan apresiasi seni yang mendalam sebelum mampu
membimbing dan mendidik para pelajarnya untuk menjadi seorang yang kreatif dan
inovatif. Seorang guru perlu merancang dan memilih kaedah, strategi, teknik dan
pendekatan yang bersesuaian bagi memastikan sesi pembelajaran PSV di kalangan
murid-murid berlangsung dalam suasana yang ceria dan menyeronokkan. Ini seterusnya
akan melahirkan murid yang kreatif dan mampu bersaing di dunia luar satu hari
nanti.
Read juga menyatakan bahawa kita tidak hanya mengajar kanak-kanak
mengetahui, tetapi juga pada masa yang sama, mengajar mereka mencipta. Untuk
mengetahui fakta (otak kiri) adalah suatu perkara, dan menukarkan fakta
kepada bentuk baru memerlukan keupayaan membuat metafora (otak kanan)
adalah suatu perkara lain, yang merupakan fungsi pemikiran kreatif. Bagi
mempertingkatkan daya kraetiviti seseorang, pembelajaran dan pengalaman
aktiviti Pendidikan Seni adalah diperlukan. Oleh itu, guru PSV hendahklah
mampu menjadikan aktiviti dalam proses pengajaran dan pembelajran PSV selaras dengan objektif yang menuju kearah
tujuan seperti memahami dan bertindak terhadap aspek seni, mengetahui
pentingnya nilai seni dalam kehidupan, menghasilkan karya (produk seni),
memahami seni dan membuat dan menggunakan pertimbangkan estetik dan kualiti
karya seni. Guru PSV perlu mempunyai kreativiti yang tinggi sebelum dapat
menggalakkan perkembangan kreativiti para pelajar. Seorang guru yang
berkemahiran juga akan mampu menjadikan pemikiran kreatif para pelajarnya
befungsi dengan sbaik mungkin. BY SITI HAYATI
Comments
Post a Comment