Bagaimanakah Teori Gagne memberi sumbangan dalam proses PdP PSV di sekolah.


Robert M. Gagne merupakan seorang ahli psikologi eksperimental yang berpengalaman dalam bidang penyelidikan pembelajaran serta telah terlibat dalam latihan dan masalah-masalah pendidikan yang lain. Kebanyakan idea Gagne tentang analisis tugas menunjukkan pembelajaran berlaku secara berperingkat (hierarchy ), iaitu bergerak daripada peringkat paling mudah kepada peringkat paling kompleks. Gagne telah mengenal pasti lapan peringkat pembelajaran. Setiap pembelajaran hanya akan dicapai sekiranya pelajar telah menguasai pembelajaran di peringkat yang lebih awal.

Teori Gagne ini boleh menyumbangkan idea kepada guru dalam proses PdP terutama di dalam matapelajaran PSV. Ini kerana,ramai mengatakan PSV merupakan subjek yang mudah apatah lagi ianya tiada termasuk di dalam peperiksaan UPSR. Namun, apabila PdP berlangsung ramai murid yang gagal melaksanakan tugasan PSV andainya tidak dibimbing oleh guru dari mudah kepada susah sepertimana mengikut teori Gagne. Contohnya,murid tahun satu diminta oleh gurunya melukis poster seorang ibu sedang memberi anaknya makan. Sudah tentu murid tersebut tidak mampu melaksanakan tugasan tersebut dengan sempurna. Walaupun teori lain mengatakan murid lahir dengan bakatnya tersendiri, namun pada peringkat tersebut adalah sesuatu yang mustahil baginya untuk melaksanakannya dengan sempurna.  Oleh itu,jelaslah bahawa teori Gagne daripada mudah kepada susah perlu diaplikasikan oleh guru supaya guru tidak tersilap dalam memilih aktiviti semasa PdP iaitu  dengan mengambil kira kesesuaian  kemampuan murid.

Teori Gagne yang menekankan mudah kepada susah  ini terbahagi kepada 8 peringkat iaitu pembelajaran isyarat, pembelajaran gerak balas, pembelajaran rangkaian motor, pembelajaran pertalian bahasa, pembelajaran diskriminasi, pembelajaran konsep,pembelajaran hukum dan akhir sekali pembelajaran penyelesaian masalah.

1)Pembelajaran isyarat

Ianya melibatkan pembelajaran seseorang individu terhadap gerak balas sesuatu isyarat. Ini bermaksud bahawa murid dirangsang oleh guru dan murid bertindak balas terhadap rangsangan isyarat tersebut. Contohnya semasa P&P PSV, guru memberikan gambarajah dan murid-murid terus sahaja mengeluarkan pensel warna untuk mewarna. Ini biasanya bagi murid tahap satu untuk teori Gagne bermula mudah kepada susah. Namun apabila keesokannya guru menukarkan P&P PSV kepada tajuk kolaj, guru menunjukkan gambarajah,murid tidak lagi mengeluarkan warnanya, sebaliknya mengeluarkan kertas warna yang berwarna-warni pula. Tindakan murid ini berlaku kerana pelaziman tingkah laku.

2)Pembelajaran gerakbalas

Ini merupakan satu proses peneguhan untuk member motivasi agar murid terus positif melakukan sesuatu yang positif. Proses peneguhan penting untuk memperkuatkan pertalian antara rangsangan dengan gerak balas. Peneguhan mesti diberi secara konsisten dan tekal supaya gerak balas yang positif dapat dikekalkan. Contohnya, Qaira menunjukkan hasil kolajnya yang mendapat markah 80%. Ibunya memberi pujian, “Bagus, Qaira pandailah,cantik sangat pulak tu. Ibu bangga dengan anak ibu !”. Qaira akan mengulangi tingkah laku itu lagi (membuat tugasan PSV atau kerja sekolah dengan bersungguh-sungguh dan  baik) untuk mendapat pujian daripada ibunya.

3)Pembelajaran Rangkaian Motor

Pembelajaran rangkaian motor digunakan dalam pembelajaran kemahiran seperti PSV, permainan, muzik, elektronik, mekanikal dan lain-lain. Rangkaian merupakan satu siri tingkah laku yang berkaitan untuk melengkapi tugasan yang dijalankan. Contohnya di bawah tajuk boneka, setiap bahan untuk membuat daripada mula stokin,dipotong,dijahit lidah,mata,dan hiasan memerlukan pembelajaran berangkai setiap satu persatu. Inilah yang dinamakan rangkaian motor.

4) Pembelajaran Pertalian Bahasa

Ini pula adalah untuk menyatakan sesuatu prinsip, pelajar memerlukan kemahiran bahasa untuk mengaitkan fakta, data dan konsep. Pertalian bahasa merupakan satu rangkaian berbahasa. Ia memerlukan kemahiran berbahasa yang telah dipelajari dahulu. Contoh ini mudah dilihat semasa P&P PSV boneka, penceritaan dalam memegang watak sangat perlu dalam pertalian bahasa. Contohnya watak sang kancil dengan sang buaya dan sebagainya.

5)Pembelajaran Diskriminasi

Belajar membezakan perkara yang dipelajari mengikut ciri-ciri tertentu, untuk memudahkan proses mengkategori dan menyimpannya dalam ingatan. Pada masa yang sama, pelajar dapat membezakan rangsangan atau maklumat penting berbanding maklumat tidak penting dan memberi gerak balas berlainan untuk rangsangan yang berlainan. Pembelajaran diskriminasi adalah sangat penting dalam proses pembelajaran.Pelajar dapat menapis maklumat penting daripada maklumat tidak penting dan ini memudahkan proses pengkodan maklumat untuk disimpan dalam ingatan jangka panjang. Contohnya dalam tajuk boneka, apabila murid diminta membawakan watak penceritaan, jika murid terlupa pada skrip asal, murid boleh mengenepikannya dan mengolah menggunakan ayat sendiri berdasarkan apa yang diingati saat itu dan secara tidak langsung berjaya  melontarkan idea tersendiri.

6)Pembelajaran Konsep

Pembentukan konsep bermula dengan pertalian berbahasa dan diskriminasi, iaitu mengenali ciri-ciri sesuatu konsep secara tepat. Pelajar dapat membentuk konsep yang baik setelah membuat persepsi dan pengamatan terhadap objek, orang dan peristiwa. Pelajar perlu didedahkan dengan banyak contoh-contoh yang jelas supayadia dapat membentuk konsep yang betul dan tepat. Contohnya seperti konsep penceritaan selepas hasilan boneka, skrip asal tidak dititikberatkan,sebaliknya konsep utama ialah mesej yang ingin disampaikan di dalam hasilan boneka tersebut.

7)Pembelajaran Hukum   

Pembelajaran ini melibatkan gabungan dua atau lebih konsep yang berkaitan dalam sesuatu urutan atau rangkaian. Pembelajaran ini melibatkan penggunaan rumus, prinsip dan generalisasi. Contohnya,setiap hasil tugasan pelajar di dalam P&P PSV, ada sesuatu ilmu gabungan yang perlu dititipkan iaitu bukan sekadar melihat hasil lukisan sebagai gambar biasa tanpa erti,namun disebaliknya tersirat seribu makna yang boleh diinterpritasikan dari segi hukum seni alamnya.

8)Pembelajaran Penyelesaian Masalah

Pembelajaran ini melibatkan penggunaan prinsip, rumus, generalisasi, konsep dan hukum untuk menyelesaikan masalah dalam sesuatu situasi baru. Terdapat beberapa langkah dalam penyelesaian masalah, iaitu mengenal masalah, mencari maklumat,membuat hipotesis, membuat pilihan, membuat rumusan. Contoh bagi maksud ini biasanya bagi hasil seni berada di tahap paling tinggi seperti poster yang membawa pelbagai maksud dan tujuan disebalik terhasilnya lakaran poster tersebut daripada peringkat permulaannya hingga saat terhidangnya hasil itu. BY SITI HAYATI

Comments

Popular posts from this blog

Teori Herbert Read dan Victor Lowenfeld dalam dimensi psikologi PSV dalam PdP

'Someone Forgotten’ (1999) Oleh Wong Woan Lee: Satu Kritikan Seni (APRESIASI)

"PENGALAMAN PENDIDIKAN SENI MEMBANTU MENINGKAT KREATIVITI DALAM KEHIDUPAN SOSIAL MASYARAKAT" BY SITI HAYATI