SENI BINA ISLAM


Seni bina Islam telah mencapai tahap yang mengagumkan. Seni bina bermaksud satu bidang seni untuk mendirikan bangunan, reka bentuk yang direka oleh manusia. Menurut Ibn Khaldun seni bina merupakan satu daripada asas tamadun yang paling utama yang merupakan lambang atau manifestasi daripada sesuatu tamadun. Oleh itu berdasarkan pencapaian ini maka keagungan dan ketinggian sesuatu tamadun itu dapat diukur.
Aspek seni bina Islam yang terpenting yang harus diperhatikan ialah seni bina masjid. Ini adalah kerana Islam telah meletakkan tempat ibadah sebagai ciri terpenting sesebuah bandar. Ini dapat diperhatikan daripada sirah Rasullah s.a.w tatkala baginda berhijrah ke Madinah, perkara yang pertama baginda lakukan ialah mencari tapak yang sesuai untuk membina masjid. Masjid pertama menjadi lambang kekuatan aqidah, kesatuan dan perpaduan umat Muslimin. Masjid pertama yang didirikan di Madinah ialah Masjid al-Nabawi yang digunakan oleh Rasulullah s.q.w sebagai pusat tarbiah (pendidikan) dan pentadbiran dalam menyusun strategi ekonomi, peradaban, perang dan sebagainya. Selari dengan perkembangan masa dan kepentinganya, masjid kemudiannya dikembangkan dan diperindahkan dengan pelbagai unsur dekoratif-ornamentif berdasarkan latarbelakang budaya persekitaran umat Islam.
Seni bina masjid menjadi lambang keagungan tamadun berbanding dengan barat, kerana unsur-unsur ketamadunan yang dikembangkan di kota-kota raya Islam mementingkan nilai kerohanian dan pada masa yang sama pembangunan fizikal dan kebendaan tidak dipinggirkan. Konsep penting dalam seni bina Islam ialah pencapaian iman dan amal, taqwa dan tawadhu', aman dan damai serta kerendahan hati kepada keagungan Allah SWT. Perhiasan bukanlah menjadi matlamat seni bina Islam, tetapi kerana kreativiti dan inovasi artis, seniman dan arkitek Muslim, ia menjadi suatu seni yang bernilai tinggi yang disepadukan bersama penggunaan corak, warna dan reka bentuk yang dibuat berdasarkan ajaran al-Quran.
Stail seni bina Islam melambangkan sifat Allah yang unggul, tidak terbahagi dan tidak terbatas, menolak bentuk konkrit yang melambangkan ketuhanan. Objek manusia bukan subjek kerana insan Kamil tidak menampilkan dirinya kepada Tuhan secara impak justeru corak yang banyak digunakan sebagai motif adalah corak geometri juga unsur-unsur flora. Rekabentuk geometri, berbunga-bunga atau sayuran dibuat secara berulang dimana menekankan pergerakan dan pengulangan serta kesinambungan objek.
 Dari segi struktur dalaman dan luaran masjid, beberapa perkara dapat dilhat khususnya dari asek mimbar, arah kiblat, tempat kedudukan imam, ruang berkumpul, tangga dan pilar utama, anjug dan serambi, mihrab, tempat berwuduk, menara tempat muazzin melaungkan azan, kubah dan lain-lain lagi. Perkara perkara ini merupakan karektiristik seni bina masjid yang memperlihatkan keunikannya yang tersendiri berbanding dengan seni bina yang lain. Selain itu, seni bina masjid banyak mengetengahkan bentuk-bentuk bulat yang merupakan bentuk yang paling sempurna yang mencerminan kelembutan dan kehalusan seolah-olah ia tidak berkesudahan.
By Siti Hayati Al-Hasani

Comments

Popular posts from this blog

Inovasi media teknologi dalam Pendidikan Seni Visual Berasaskan Gaya Belajar Visual

"PENGALAMAN PENDIDIKAN SENI MEMBANTU MENINGKAT KREATIVITI DALAM KEHIDUPAN SOSIAL MASYARAKAT" BY SITI HAYATI

Teori Herbert Read dan Victor Lowenfeld dalam dimensi psikologi PSV dalam PdP